Gründerjenter har suksess med trekk til dyre vesker

DryPal i Aftenposten februar 2015

afp000839874-1zpmm59VKK

Gründerbedriften har laget vesketrekket DryPal som først og fremst er beregnet på  de stadig flere dyre designerveskene. Her er gründerne: Jenny Hellerud (fra v.), Ragnhild Helgen, Elida Greging, Ingrid Christensen og Ida Pedersen

Ingen av de fem gründerjentene har så veldig dyre vesker. Men de har skjønt at det er et marked.

Selv har de fem gründerjentene på Foss videregående vesker som koster mindre enn trekket de nå selger. Men når noen går rundt med vesker til opp mot 10.000 kroner, så er 500 kroner for et regntrekk ikke så mye. Og slik ble idéen født.

– Vi har valgt å lage trekket i gjennomsiktig plast for at det skal synes hvilken veske man har. Jeg tror ikke vi hadde solgt så mange trekk hvis det ikke hadde vært slik, sier Elida Greging.

Made in Halden

På Foss videregående har de tatt entreprenørskap over to år. Jentene har jobbet med ideen siden andre klasse.

– Jeg husker at det regnet en dag. Vesken min ble våt, og det var da jeg kom inn og nevnte at det skulle vært plasttrekk til vesker, sier Elida Greging.

Tanken var at når sekker har regntrekk, kan jo vesker også ha det. Jentene tok kontakt med et designbyrå som laget trekket ut fra deres retningslinjer. En fabrikk i Halden, som også lager kalesjer, sto for hoveddelen av produksjonen.

I slutten av januar hentet de hundre eksemplarer av det ferdige produktet. På noen få uker har de solgt en tredjedel av beholdningen. Markedsføringen skjer via deres egen nettside og på Facebook. De fleste som har kjøpt, er bekjente eller venner av jentene.

– Og nylig fikk vi respons fra noen vi ikke vet hvem er, sier Ragnhild Helgen.

Målet er å selge vesketrekkene gjennom butikker.

– Moren min har en Michael Kors-veske. Hun var på shopping på Paleet, og da spurte en dame i veskebutikken der hvor hun hadde kjøpt trekket, sier Elida Greging.

Drømmer om at det skal ta av

Foreløpig går ikke økonomien i pluss, men den går ikke i minus heller, takket være tilskudd fra sponsorer som Olav Thon og Nordea.

– Men det er en god sjanse for at vi skal tjene noe på det, sier Ida Pedersen.

Nå begynner jentene å studere. Men hvis etterspørselen skulle ta av, da satser de.

– Det er det som er drømmen.

Læreren deres, Eline Hjelle, skryter mer enn gjerne av dem, og kaller dem både flinke og dyktige og spår dem en lys fremtid.

– Jeg tipper at de gjør som en annen bedrift her, at de blir et aksjeselskap før de skal studere videre. Jeg tror de kommer til å klare seg fint, og kanskje de kommer til å utvide produktparken sin, sier Hjelle.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *